Menneskebarnet | – mad der gør dig glad!

jul/12

6

Kokos-banan koldskål!

Jeg elsker koldskål om sommeren. Jeg har lavet min egen version uden mælk, æg og sukker. 

 

Du skal bruge:

  • Rismælk med kokossmag.
  • En halv frossen banan.
  • Vanillepulver.
  • En halv teskefuld Chiafrø.

Sådan gør du:

Blend det hele til det får konsistens som koldskål. Tilsæt evt. sukkerfrit musli.

 

 

No tags Hide

Hyldeblomst og blåbær er uden tvivl to af sommerens lækreste “spiser” – så hvorfor ikke blande dem? Det har jeg gjort i denne lækre symfoni af blåbær og hyldeblomst. Du kan spise det både som en frisk suppe eller tilsætte chiafrø og lade den stå og trække lidt. Chiafrøene giver fylde og giver en mere yoghurt-agtig konsistens.

Ingredienser: 

  • Hyldeblomstsaft.
  • Frosne blåbær.
  • En tsk. Chiafrø – hvis du ønsker en tykkere konsistens.

 

Sådan gør du:
Blend det hele og tilsæt ønsket topping – f.eks. musli, kokos eller nødder.

No tags Hide

Mmm…denne sommer suppe/sorbet har jeg lige lavet for første gang, og den smager fantastisk. Jeg er så heldig at have en mand som laver hyldeblomstsaft, når hyldene blomstrer – og det gør de netop nu.  Hyldeblomstsaften er denne gang lavet med økologiske citroner og med Stevia, så den er helt igennem sund, og smager fantastisk. Jeg har brugt den færdige hyldeblomstsaft i denne opskrift. Hvis ikke du har hjemmelavet hyldeblomst, så køb en god økologisk saft i stedet for.

Ingredienser:

  • Et glas hyldeblomstsaft (jeg kan godt lide at det er ret stærkt).
  • En stor håndfuld frossen mango.
  • Lidt frisk vanillepulver.
  • HUSK (giver en god fylde).
  • Kokoschips/müsli uden sukker som topping.

Sådan gør du:
Blend hyldeblomst, mango, vanillepulver og HUSK indtil det har en cremet, lækker konsistent. Hæld op i en skål og hæld kokoschips eller müsli over som topping. Jeg køber en økologisk müsli fra B organic, uden sukker og gluten. Smager bare af sommer.

No tags Hide

jun/12

17

Tørret frugt!

Jeg elsker tørret frugt. Jeg spiser det som snacks, mellemmåltid eller som tilbehør. Tørret frugt er godt, hvis du har brug for lidt ekstra energi. Tørret frugt fås idag i mange afskykninger, og noget er nærmest lige så sødt (og usundt) som slik, fordi det er tilsat en stor mængde hvidt sukker. Det smager godt, men har du smagt tørret frugt, som stadig smager “rigtigt”, fordi det ikke er tilsat sukker, er forskellen slående. Med en dehydrator kan du tørre din frugt selv. 

Ingredienser: 

  • Frugt eller grønt som du ønsker at tørre.

Sådan gør du:
Skær frugten eller grøntsagen i tynde skiver (ca. 5mm). Dyp dem i et glas vand tilsat en skefuld citronsaft. Citronvandet forhindrer frugten i at blive brun og påvirker ikke smagen. Lig dem på pladerne i din dehydrator og tænd for varmen. Varmetiden afhænger af hvilken dehydrator du har. Bananer skal ofte have mindst seks timer.

, , Hide

jun/12

17

Mango sorbet !

Da jeg var på krydstogt fra New York til Bermuda levede jeg nærmest at “fruit sherbet”. Det smager fantastisk – og så er det nemt at lave. Du kan lave sorbet af alle slags frugter, og du kan spise det når som helst. Dog synes jeg at is smager bedst om sommeren. 

 Ingredienser: 

  • Frossen mango (minimum 400g.)
  • En til to bananer.
  • Honning til at søde med.
  • Evt. lidt vanillepulver.


Sådan gør du:
Put det hele i blenderen og blend indtil konsistensen er let og cremet. Lettere bliver det ikke!

No tags Hide

Jeg elsker pomelofrugten – den er frisk, sur og sød på en gang. Den er fantastisk i alle frugtsalater, men jeg kan især godt lide den sammen med noget sødt – så som honning og banan. Den er også lækker sammen med frugtsorbet eller avocado. 

Ingredienser: 

  • En halv pomelo.
  • En banan.
  • Kokossmør.
  • Frysetørrede æbler.
  • Honning.
  • Evt. en kugle frisk sorbetis.

Sådan gør du:
Skræl pomelofrugten ligesom en grape. Put frugtkødet i en skål, tilsæt fint skårede bananer. Riv kokossmør ud over og tilsæt frysetørrede æbler. Slut af med at hælde lidt honning over. Så har du en lækker skål der tilfredsstiller mange behov – du har det søde i banan og honning, det sure i pomeloen og det “fede” i kokossmørret.

, , , , Hide

Denne suppe kan du spise som mellemmåltid, som dessert eller som forret. Du kan også spise den en dag hvor du detoxer. Den er skøn på en varm sommerdag.

Ingredienser (til en person):

  • Ca. to dl friskpresset frugtsaft (af forskellige bær).
  • En håndfuld frosne hindbær.
  • To tsk. HUSK
  • En tsk. chiafrø.
  • Kokossmør/ristede kokoschips som pynt.

Sådan gør du:

Blend alle ingredienserne til du har en let cremet suppe. Hæld suppen i en skål og pynt med kokoschips og kokossmør.

, , , , , Hide

jun/12

16

Min opskrift på en detox-dag!

Når du detoxer hjælper du kroppen til at komme af med affaldsstoffer og eventuel sygdom. En af de bedste måder at gøre dette på, er ved at øge indtaget af økologisk frugt og grønt i din kost. Når du primært spiser levende, naturlig mad vil du sjældent opleve at kroppen bliver forgiftet. Alligevel kan det være godt engang imellem at rense systemet yderligere. Dette gør jeg ved hjælp af friskpresset juice, chili, spirulina, frugt og tørret frugt.

 

En dag kan se således ud:

Inden træning om morgenen: 

  • Friskpresset appelsinjuice med spirulina:
    Spirulina er god inden træning fordi det har en mættende effekt, og giver god energi til træningen.

 

Morgenmad/restitutionsmåltid:

  • Detox-chili-juice med friskpresset æblesaft, en halv chili, en hådfuld frosne bær, honning og en skefuld proteinpulver.
  • En tallerken med eksotisk frugt såsom grape, mango, kiwi, blåbær etc.

 

Mellemmåltid: 

  • Friskpresset appelsinjuice med spirulina.

 

Frokost: 

  • Detox-chili-juice.
  • En tallerken med frisk frugt.

 

Mellemmåltid:

  • Frugtsorbet – bestående af friskpresset juice blended med frossen frugt.
  • En håndfuld tørret frugt.

 

Aftensmad: 

  • En skål med frugtsalat bestående af bananer, æbler, appelsiner, tørret frugt, reven kokossmør.
  • Et glas spirulinajuice.

 

Mellemmåltid:

  • Tørret frugt.
  • Når jeg kommer til aften trænger jeg ofte til at få lidt varmt at drikke. Her kan du lave et krus varmt kakao af havre/soja/riskakaomælk.

No tags Hide

Mmm hvem elsker ikke en lækker, cremet chokolademousse med nødder og bær? Denne er så sund at du kan spise den til morgenmad, som mellemmåltid eller som dessert.

 

Ingredienser (til ca. en portion):

  • To små bananer (evt. frosne).
  • Et skrællet æble.
  • Kakaopulver (tilsættes efter behov).
  • En skefuld honning eller agavesirup til at søde med.

 

Sådan gør du:
Blend frugterne til en en helt fin frugtpure. Tilsæt kakaopulver indtil din mousse får den chokoladesmag du ønsker. Tilsæt honning eller agavesirup til at søde med. Der kan evt. tilsættes dadler. Server det i isglas med nødder som topping. Som alternativ til at blende frugten selv kan du bruge økologisk frugtpure (kan købes i de fleste helsebutikker). Du kan vælge at lade noget af frugten være frossen, så din mousse kommer til at minde mere om en chokoladeis.

, , , , Hide

jun/12

10

Sund raw chokolade!

Ja du læste rigtigt – chokolade kan være sundt. Raw kakao er et af verdens aller bedste superfoods og sprængfyldt med antioxidanter. Du kan derfor spise raw chokolade med god samvittighed. Chokoladen er god som et hurtigt mellemmåltid eller som dessert. 

 

Ingredienser: 

  • Raw kakaosmør.
  • Raw kakaopulver.
  • Evt. raw coconut palmsugar.
  • Evt. nødder eller tørret frugt.

 

Sådan gør du: 
Du skal bruge lige store dele kakaosmør og kakaopulver – så mængden du skal bruge, afhænger af hvor en portion du ønsker at lave. Varm kakaosmøret op under et vandbad. Når det er smeltet, kommer du kakaopulver i. Du kan bruge palmesukker eller agavesirup til at søde med. Når det er rørt sammen hælder du massen op i forme, og stiller den på køl. Med 100g. kakaosmør får du ca. 14 små stykker chokolade. Du kan evt. tilføje nødder eller tørret frugt til chokoladen.

, , , , Hide

« Previous Entries

Næste side »